2011. március 13., vasárnap

Csörögefánk

Most elhatároztam, hogy végre sütök csörögefánkot. Állítólag így farsang idején ez elmaradhatatlan. Na persze azt már csak akkor tudtam meg, miután megettük. Bár a beöltözés elmaradt, de a fánk finomra sikeredett. 

Mami sokat készített mindig, amikor otthon voltam. Utánanéztem, hogy honnan is ered ez az édesség:

Magyarországon a fánk a 19. században terjedt el széles körben, de egy korabeli feljegyzés szerint 1603-ban gróf Thurzó Szaniszló galgóci várában egy lakomán - hetedik fogásként - már fánkot szolgáltak fel.
Hazánkban a fánksütés szokása a Dunántúlról terjedt el, és vált egyre több helyen szokássá, hogy a vízkereszttől hamvazószerdáig tartó farsangkor édességként az asztalra kerülhessen ez a finom nyalánkság.
A farsangi fánk általában könnyű tojásos tésztából készül, de más variációja (burgonyás, csöröge, stb.) is van. A fánk készülhet töltetlenül, vagy töltve, a tetejét újabban különféle bevonatokkal díszítik. De van sós variációja is.
Általános jellemzője, hogy bő zsírban, vagy olajban sül.

Oké-oké. Ez a fánkra jellemző, de miért csöröge a csörögefánk? Utánanéztem ennek is:
A Magyar Etimológiai Nagyszótár meghatározása szerint: "zsírban sült édes tészta: csörögefánk. A csörög ige főnevesülf folyamatos melléknévi igeneve, a képzésmódja olyan, mint a csusza, penge szóké. A névadás alapja a keményre, szárazra sült tésztadarabok hangja."

És a recept, amit én használtam a csörögefánkhoz:

Hozzávalók: 
250 g liszt
150 ml szobahőmérsékletű 20%-os tejföl
2 g porcukor
50 g szobahőmérsékletű margarin
3 db tojássárgája
1 csipet só
olaj
porcukor

Elkészítés: 
A lisztet elmorzsoljuk a vajjal, majd hozzátesszük az összes hozzávalót és hólyagosra dagasztjuk a tésztát. Ezután csomagoljuk be és 10-15 percre tegyük hűtőbe. A tésztát vékony liszten 3 mm vastagra nyújtjuk, majd négyszögekre vágjuk (rombusz alakúra), és a közepén egy hosszanti bemetszést ejtünk. A négyzeteket forgács alakra formázzuk úgy, hogy az egyik sarkát áthúzzuk a bemetszésen. Ha mindegyiket megformáztuk, a forró (kellően forró) olajba aranybarnára sütjük. Egyszer forgassuk! Ne süssük sokáig, mert kiszárad és túl olajos lesz. Még melegen forgassuk meg porcukorba. Barackízzel tálalhatjuk.

Csörögefánk

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése